FAQ

Hoe kan ik bieden?

U kan enkel bieden wanneer u een actief account hebt op onze website. (Zie "Hoe kan ik mij registreren?").
Wanneer uw account is aangemaakt kan u inloggen met de door u gekozen gebruikersnaam en wachtwoord.
Dit is mogelijk in het rechter blok van onze site.
Kies vervolgens een veiling bij “lopende veilingen” op onze homepagina, om de loten binnen deze veiling te zien.
Door op een lot de klikken krijgt u alle detailgegevens van dit lot.
Op deze pagina kan u bieden op dit lot d.m.v een statisch of een auto bod.(Zie "Wat is een statisch bod en een auto bod?")
Deze pagina wordt automatisch vernieuwd wanneer een andere gebruiker een bod uitbrengt.
U kan nu in het gewenste veld een bedrag invoeren, daarna klikt u op "Bereken uw bod".
Er wordt een berekening gemaakt van wat het lot u zal kosten inclusief veilingkosten (17%) en BTW (21%) .
Klik op “Bevestig bod” om dit te bevestigen of op "Annuleren" om uw bod te annuleren.
BELANGRIJK: Kijk eerst na of U de goederen op de voorziene afhaaldag kan (laten) ophalen!

Hoe kan ik mij registreren?

Surf naar onze website www.sferatoveilingen.be
Klik in het rechterblok op “Nieuwe account aanmaken” en vul minstens alle verplichte velden in. De gebruikersnaam en uw wachtwoord mag u zelf kiezen. U ontvangt dan een e-mail bericht, waarmee wij uw e-mailadres controleren. Volg de instructies in deze mail. Vervolgens kunt u, met de door u gekozen gebruikersnaam en wachtwoord, inloggen op de homepagina van onze site.

Wat is een statisch bod en een auto bod?

U kan op 2 manieren een bod uit te brengen op een kavel:

Een statisch bod
U brengt zelf (handmatig) een bod uit op een lot. Als u overboden wordt, hebt u zelf de mogelijkheid om een hoger bod uit te brengen.

Een autobod
Als u een autobod uitbrengt, hebt u in het systeem een maximumbod aangegeven. Het systeem brengt telkens het minimum te bieden bedrag voor in om een ander te overbieden. Dit herhaalt zich totdat uw opgegeven maximumbod bereikt is. Pas als iemand anders een hoger bod doet dan uw autobod, ben u overboden en niet meer de hoogste bieder. U kan uw auto bod ontbinden door een statisch bod uit te brengen die hoger is dan het huidige hoogste bod.
Dit is handig wanneer U op het moment van afloop niet thuis bent om de veiling te volgen.

Voorrang autobod
Als er op een kavel een autobod ingesteld staat en er wordt een statisch bod geplaatst dat gelijk is aan het autobod, heeft het autobod dan voorrang op het statische bod.

Hoeveel kosten komen er op mijn bod?

Naast het door u geboden bedrag betaalt u ook nog veilingkosten (17 %) + BTW.
Het BTW percentage kan verschillend zijn afhankelijk van het soort goederen.
Wanneer u een bod plaatst van 100€, dan ziet de berekening er als volgt uit:
100€ + 17€(veilingkosten) + BTW
Deze berekening krijgt u steeds te zien alvorens u het bod moet bevestigen !!

Eindigt een veiling stipt op het aangegeven afsluituur?

Een veiling wordt afgesloten als alle loten zijn afgesloten. Indien er een bod wordt gedaan tijdens de laatste 5 minuten van de aflooptijd van een lot, dan wordt de resterende tijd voor dit lot opnieuw op 5 min ingesteld.
Wij raden aan om naar het einde van de veiling toe, de voor u interessante kavels te volgen in "Mijn account".

Kan ik op een andere dag, dan de voorziene kijkdag(en) de loten bezichtigen?

Dit is niet mogelijk.
We proberen de kijkdag(en) zo te organiseren dat zoveel mogelijk mensen de kans krijgen om de loten te bezichtigen.

Hoe kan ik betalen?

Wanneer de loten aan u worden toegewezen, ontvangt u een e-mail met daarin de te betalen som en de betalingsgegevens.
U dient dit bedrag dan zo spoedig mogelijk over te schrijven op onze rekening IBAN BE58 7360 4198 3179,
met de gevraagde vermelding.
Bij het afhalen van de goederen dient u een betalingsbewijs voor te leggen.
Contant betalen is niet mogelijk!

Hoe werkt het afhalen?

Het is belangrijk dat U, voor U aan het bieden gaat, weet of U de goederen op de voorziene datum kan (laten) afhalen. Deze data staat steeds vermeld bovenaan de veiling!

Op de afhaaldag dient u zich aan te melden bij de veilingverantwoordelijke. Hij controleert of de betaling goed werd ontvangen. Breng voor alle zekerheid steeds een bewijs van betaling mee. Indien de betaling werd ontvangen zal iemand u naar uw goederen begeleiden en de factuur overhandigen. U bent verder zelf verantwoordelijk voor het eventuele demonteren en transporteren van de goederen.
Indien u de gekochte goederen zelf niet kan komen ophalen, mag u iemand anders laten komen. Hij/zij dient wel de toewijsmail mee te brengen.

Indien de kavels, zonder verwittigen,niet werden opgehaald, wordt een gerechtelijke procedure ingezet om de tegoeden te recupereren.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?

U kan uw wachtwoord opnieuw instellen door onderaan onze site te klikken op "wachtwoord vergeten". Geef uw e-mailadres of gebruikersnaam in en klik op "nieuw wachtwoord aanvragen".
U ontvangt nu een e-mail met daarin een link waarmee je EENMAAL kan inloggen.
Klik op deze link en vervolgens op "inloggen".
U bent nu op de detailpagina van uw account.
Hier kan u een nieuw wachtwoord instellen door het in te voeren en te bevestigen

Kunnen loten opgestuurd worden?

Afhankelijk van de grootte van het gewonnen lot, kan dit aan huis geleverd worden.
Voor meer info en prijzen, gelieve te mailen naar info@sferatoveilingen.be

Kan ik mijn facturatiegegevens wijzigen?

Ja, u kan dit op onze website aanpassen.
Nadat u bent ingelogd klik u rechtsboven op “Mijn account” en vervolgens op bewerken U past aan wat nodig is en klikt op “Opslaan”.
De gegevens waarmee u geregistreerd bent, worden op de factuur gebruikt.

Kan ik de goederen retourneren?

Sferatoveilingen neemt geen goederen terug.
Veilingen per opbod vallen buiten de wet ‘verkoop op afstand’.
Wij raden steeds aan gebruik te maken van de kijkdag(en) om vast te stellen of het lot aan uw verwachtingen voldoet.

Kan ik zelf goederen te koop aanbieden?

Wij bieden deze service aan en maken steeds een voorstel op maat.
De organisatie en kostprijs hangt steeds af van de hoeveelheid goederen, het assortiment, de kwaliteit, ...
U kan uw mail richten naar info@sferatoveilingen.be met daarin een beschrijving van de goederen samen met duidelijke foto's.